zaterdag 4 september 2021

geschreven door Ine van den Broek-van Hilst
VERTELRONDE
Bijenwastechniek
De Sterboeken en de Livia-bindingen van de maanden november en december 2020 laten we de ronde doen. Al die boekjes zagen we natuurlijk al op foto’s, maar het is interessanter om ze nu ook echt te kunnen bekijken. Naar aanleiding van het sterboek van Fem met de bijenwasbladen duiken we in ons geheugen om te achterhalen wat we gebruikten als kleurstof in de was. Waren het pigmenten, was het verf?

Bijenwas-sterboek van Fem
Daar geeft het verslag van januari 2015 gelukkig het antwoord op:

In de middag experimenteren we met het bewerken van bord met bijenwas vermengd met verf of pigment. Zowel olieverf, als acryl en batikverf kunnen gebruikt worden.
Voor de was hebben we diverse soorten uitgeprobeerd: van De Rit, van Cépé en van het Kruidvat. De was van De Rit is heerlijk zacht om te vermengen met verf en pigment.
We werken met mallen en gebruiken een kwast, spatel of doekje om de gekleurde was aan te brengen op het bord of papier. Het werken met een doekje heeft als voordeel dat je de was veel dunner en egaler uit kunt smeren. Met een kwast en spatel krijg je andere effecten.
Jopie schildert een fraai landschap: aan de Vliet! Ook werkt zij met masking vloeistof.
Zo blijven delen die je ongekleurd wilt hebben blanco. Na het goed gedroogd zijn van de was kun je de opgedroogde masking vloeistof wegpeuteren. Zo heeft Jopie bijvoorbeeld de schuimkoppen op de golven en de vogels gemaakt.
Ook is het mogelijk om kleur aan te brengen en dan met blanke was erover heen te gaan, zodat de kleuren uitlopen en zich met elkaar vermengen.


vogels en schuimende golven
met bijenwastechniek
door Jopie
Boeksluiting
Via de foto’s van Corrie’s sterboek hadden we niet direct gezien hoe apart zij de sluiting van dit boek gemaakt had. Nu kan ze vertellen dat ze zelf ook tevreden was over haar vondst, om materiaal waarin bloemen soms verpakt worden, hiervoor én voor de bekleding van de platten te gebruiken.
Van dat materiaal sneed ze sluitbanden en maakte een snee in de ene helft van het bandje om daar de andere sliert dan doorheen te kunnen steken. Door de stugheid van het materiaal werkt deze sluiting perfect.

Leather embroidery

Deze boeken die we in april 2021 maakten, kwamen in grote lijnen overeen qua leer als materiaalgebruik. Logisch natuurlijk vanwege de video die we als handleiding gebruikten waarin deze bindwijze met leren band uitgelegd werd door een Thaise boekbindster. https://www.youtube.com/watch?v=GUyHSEHuXNI
Alleen Coby realiseerde deze binding ook in Zaansch Bord, hetgeen een goed en stevig resultaat opleverde.


'Leather' Embroidery van Coby in Zaansch Bord.
De meningen bleven wel verdeeld over het effect van wel of niet toepassen van een ruggenbordje om een rechte rug te realiseren. Bij sommige boeken is een ronde rug ook fraai, sterk afhankelijk van de kwaliteit van het leer.
Onafhankelijk van elkaar hadden Annemiek en Corrie eenzelfde oplossing gevonden om delen leer aan elkaar te zetten met naaiwerk om tot een passende boekband te komen.
En dat vormde tevens een creatieve decoratie.
 


Boek van Corrie
met aan elkaar
genaaide delen leer.

Band van Annemiek
met aan elkaar
gehaakte delen leer.


Cuttlebug

 
Wire Edge boek van Ine met geprägte pagina's via de Cuttlebug

Er werd gevraagd hoe ik mijn pagina’s in dit Wire Edge boek geprägt had. Ik vertelde dat ik die allemaal met de Cuttlebug geperst had.
De Cuttlebug is een apparaat waarmee je zowel figuren uit papier, karton, vilt e.d. kunt stansen, als reliëf aan- brengen d.m.v. mallen.
Die mallen zijn mapjes van plastic met een positief en negatief patroon. Door papier in het mapje te leggen en het vervolgens tussen speciale platen door de machine te draaien, heb je een fraai embossed resultaat.


Dit is een voorbeeld van een mal en een kaart waarin het reliëf aangebracht is.
 
Links de Cuttlebug met doorvoerplaten A en B en rechts in gebruik met de embossingmal.

Op de foto zie je links het apparaat met de doorvoerplaten en rechts de platen half doorgedraaid met de embossingmal en het papier ertussen.
Op you tube kun je in diverse video’s de werking van dit apparaatje bekijken.

Batik op papier

Coby vertelt enthousiast over de workshop ‘batikken op papier’ die ze gevolgd heeft. Ze gebruikte de tjanting om te tekenen en maskeer vloeistof om delen wit te laten. Ze had het nooit eerder gedaan en vond het zeker een activiteit die voor herhaling vatbaar is.
Een aanrader is het bekijken van de video van Peter Baumgartner en zijn beschrijving van de diverse batiktechnieken.
https://papierdesign.de/bookbinding/paper/wachsbatik
 
Batik op papier van Coby.


Rommelmarktvondst

Op een rommelmarkt kun je, als je geluk hebt, nog wel eens een interessante vondst doen, en dat deed Coby in Frankrijk. Voor één euro kocht ze een motiefroller met bijbehorende rolletjes, ieder met een ander motief. Nee, zoiets laat je zeker niet liggen. Dus thuis maar eens de roller uitgeprobeerd en decoratieve randen werden op het papier getoverd.
 
Een roller, verwisselbaar met diverse reliëfbandjes.


CREATIEVE ACTIVITEIT

Azijnmarmeren

Recepten:
Er zijn verschillende recepten in omloop qua verhouding suiker en azijn.
- Wij houden ons aan 1 deel azijn en 2 delen suiker.

- Er wordt ook aangegeven 1 deel azijn op 3 delen suiker, maar dat mengsel is erg moeilijk op te lossen.
Het geeft bovendien hetzelfde effect als het 1 op 2 mengsel, dus dat maar gebruiken.

- Ook 3 delen azijn op 1 deel suiker wordt vermeld, maar dat geeft geen goede resultaten. De inkt vloeit dan nauwelijks uit.

Oplosmethoden:

- Oplossen is een geduldwerk omdat het lang duurt voordat de suiker helemaal opgelost is.
- Maar er kan een snelle methode toegepast worden met een perfect resultaat: de azijn verhitten tot hij net begint te borrelen, dan de suiker erbij, even roeren en je hebt een glashelder resultaat.
- Ook is het mogelijk het mengsel in de magnetron op te lossen. Eerst 30 seconden op 750 vermogen, dan goed schudden en daarna nog 20 seconden. Daarna is de suiker goed opgelost en het mengsel helder.

Droogproces:

- Het drogen van de gemaakte azijnmarmers vergt de nodige tijd, van 3 tot meerdere dagen. Maar dat is ook sterk afhankelijk van de gebruikte papiersoorten. Mc-papier en synthetisch papier drogen langzaam, aquarelpapier is sneller droog, net als gewoon tekenpapier, maar het allersnelst gaat papier met een linnenstructuur dat o.a. bij de Action te koop is.
- Met dat linnenstructuurpapier is het ook gauw mogelijk om er met een tweede laag mengsel overheen te strijken en dan een nieuw patroon aan te brengen, zonder de eerste laag aan te tasten.
- Marmers die gemaakt worden met een vers mengsel drogen goed, in tegenstelling tot marmers die gemaakt worden met een mengsel van enkele dagen oud. Na drie weken pikken die nog steeds.

RESULTATEN